2017. június 5., hétfő

Jolly LLB 2. & In-cheon sang-ryuk jak-jeon – Operation Chromite



Két igen hatásos film… :respect:


Jolly LLB 2.


Azért ezen az indiai(!) tárgyalótermi drámán(!!!) leesett az állam – ilyen döbbent figyelemmel még soha, egyetlen bollywood-i filmet sem néztem: az első pillanattól torkon ragadott… és nem engedett el az utolsó percig. :respect:

Ilyet is tudtok csinálni, ember…?!?! :amazing:

„More than 30 million cases are pending in this country. And there are only 21,000 judges. That's one judge for a million people. Dates keep piling up and people return disappointed. But even then when two people fight in India what's the first thing they say to each other? 'I will see you in court.' Why do people do that? Tell me? Because they still have faith. Faith in the judicial system. They believe that if the government administration and police don't listen to them the court will hear them out and give them justice. So every person who sits on this chair has the responsibility to not break that trust.”


Kezdem azzal, hogy nem értem az a film elején kiírt és elhangzó „mosakodást/mentegetőzést”.

„This film is a work of fiction and is not based on any life or place. 'Any similarity to the events in the life of any person living or dead is merely co-incident and unintentional. All characters and names used in this film are fictitious.
This film is for entertainment purpose and has no intentions of disrespecting any community, city or state.”


Nem értem, ugyanis olyannyira _egyértelmű és nyilvánvaló_, hogy _igenis_ megtörtént események alapján készült – lehet, hogy nem egy, konkrét ügy, hanem több eset összekeverésével –, és a napnál is világosabb, hogy nagyon komoly kritikával illeti a rendőrséget, az államhatalmi szerveket, és az ügyvédeket.

Csak az nem veszi ezt észre, aki vak. :-P

Oké, nyilván kellett valamiféle „áh, ez nem az, aminek látszik!”-elhatárolódás azért, hogy az állami cenzorokon és a bürokratákon átmenjen a film engedélyeztetése: de ez a „fake statement” csak akkor működhetett, ha a cenzorok nem nézték végig a filmet – vagy a konkrétan vakok és süketek, vagy esetleg teljesen hülyék... :-P

Szóval, a film végére érve teljes értetlenséggel gondoltam vissza az elején kiírt… hm… „mentegetőzésre/elhatárolódásra/nyilatkozatra”. :-S :-/


Ami még zavart – tartsátok szem előtt, hogy _eszméletlenül_(!) bejött ez a mozi, de le kell tudnom/ki kell írnom magamból a zavaró tényezőket :sör: –, hogy bár nagyon csípem a bollywood-i filmek zenés-táncos betéteit, soha nem éreztem még azokat ennyire zavarónak és feleslegesnek, mint ebben az alkotásban… :-///

Egyáltalán nem illett a film egészébe, és utólag arra gondolok: a cenzoroknak ezeket a részeket mutathatták meg („tetszenek látni, instállom, hát ez csak egy ilyen szokásos, butuska éneklős-táncikálós film, mint az összes többi, nincsen neki semmilyen komoly mondanivalója!”), figyelemelterelés végett… :-PPP

Egy legyen érdemére mondva: a táncos betéteket a film elején letudjuk, és utána már – ahogy egyre jobban komolyodik az ügy – nem teszünk ilyen felesleges és szükségtelen kitérőt.

A cenzorok, de nyilvánvalóan sajnos a közönség megzavarását célozhatta az is, hogy ilyen poszterek is készültek a filmhez:


…aminek bárgyú bájából először még nekem is az jött le, hogy ez valami lökött vígjáték lesz.

Hát nem az. Korántsem. :sör:


Subhash Kapoor, aki írta és rendezte is a filmet, nyilván nagyon jól tudja, hogy micsoda darázsfészekbe is kotor bele ezzel a filmmel, és mindent megtett annak érdekében, hogy a végén ő maga ne kössön ki a bíróságon, vagy a börtönben…

Három eszméletlenül jó karakter viszi a vállán/hátán a filmet: az, hogy a főszereplő Jolly (Akshay Kumar) nagyon jó, az szinte természetes – de rögtön a sarkát tapossa az ellenérdekelt, nagymenő Mathur ügyvédet alakító Annu Kapoor...


...és mögötte rögtön ott van a Triphaty bírót megformáló Saurabh Shukla. :respect:


Ennek a három nagyszerű színésznek a játéka teszi igazán naggyá, izgalmassá és élvezetessé ezt a filmet. :thumbsup:

Az ügy, ami körül a bírósági dráma zajlik – legalábbis undorító. Ijesztő. Megdöbbentő. És elképesztő.

Hogy ilyet meg lehet tenni emberekkel.

És ami a legijesztőbb, hogy hogyan, milyen aljas és gátlástalan módszerekkel próbálnak meg jó, igazságszerető, törvénytisztelő embereket (akár örökre…) elhallgattatni.

Amikor meg Jolly ezt kimondja, igazából percekig nem tudtam se köpni, se nyelni:

„I would like to close by saying the world's biggest idiot said all's fair in love and war!
If that's true those who behead our soldiers at the border are also right
and so are the jilted lovers who throw acid on young girls.”


Ledöbbentően remek film lett a Jolly LLB 2. – és igen, „2”! Mert van egy első része is, ami 2013-ban készült, de abban Arshad Warsi alakította Jolly-t*: ám ugyanúgy Subhash Kapoor írta és rendezte – aki egyébként a Jolly(-k) sikere után már elhatározta, hogy trilógiává fogja bővíteni Jolly történetét, és lesz majd egy harmadik rész is. :sör:

A filmben sokat és gyorsan beszélnek, ami nem könnyíti meg az angol felirat követését, erre azért felhívnám a figyelmet – de hogy megéri a koncentrálást, az utolsó minutumig, ahhoz kétség sem fér.

Egy nagyszerű indiai film a Jolly LLB 2. :respect:


*= azt is meg kell most már néznem, azt hiszem. :sör:


In-cheon sang-ryuk jak-jeon – Operation Chromite


Láttam már több filmet is a koreai háborúról: a 2004-es „Taegukgi hwinalrimyeo – Brotherhood of War” az egyik leges legjobb háborús film, amit életembe’ láttam. :respect:

Szóval, nekem már nagyon magasan van a mércém a koreai háborús filmeket illetően…

…és ezt az „In-cheon” nem tudta megugrani. :-/

De mondom a jót inkább!

Voltak benne olyan döbbenetesen erős pillanatok, olyan szívszorító, hősies és megrendítő jelenetek, amiket nem lehet elérzékenyülés nélkül végignézni – én legalábbis nem tudtam…

„A lövészárokban egy fiatal dél-koreai fiúra bukkantam. Nem volt több 16-nál. Fegyver és egyenruha nélkül. Mindenki más visszavonult. Amikor megláttam, megdöbbentem. "Mit keresel itt?" kérdeztem. "Senki nem mondta, hogy vonuljak vissza" válaszolta. Megindító volt a bátorsága.  Azt mondtam neki, kérhet, amit csak akar. Ő elszántan rám nézett, és azt mondta: "Adjon fegyvert és töltényt".”


Az ENSZ erők 1950 szeptember 15-én Douglas MacArthur vezetésével szálltak partra Incsonban, hogy felszabadítsák az Északiak által akkorra már majdnem teljesen elfoglalt Dél-Koreát.

Ezt a partraszállást előzte meg az „Operation Chromite” hadművelet, amiben elszánt dél-koreai katonák és ellenállók próbálnak megszerezni a partra szálláshoz létfontosságú információkat.

Talán jobban is megismerhettük volna a dél-koreai szabadságharcosok (diverzánsok, partizánok, gerillák) előéletét, hogy jobban azonosulhassunk velük, de így is sikerült olyan jeleneteket adni a jellemükhöz, egyéniségükhöz, amik roppant ütősekre sikeredtek.

Gyakorlatilag a film legjobb pillanatait nekik köszönhetjük – nem pedig a Liam Neeson által alakított MacArthurnak.

Jung-ja Lee alakította a beszivárgó egység parancsnokát, aki mindvégig karizmatikusan vezette a csapatát – a rendkívül gonosz és körmönfont északi parancsnok ellenében, akit Beom-su Lee formált meg.


A történet izgalmas és fordulatos, félelmetes és kegyetlen – ám mint mondtam, vannak feledhetetlen pillanatai…

…mint a csecsemő kézről-kézre adása a teherautó platóján – vagy a két bajtárs (akik a civil életben úr-szolgai viszonyban voltak) kivégzése…



Összegezve: nekem a feledhetetlen pillanatok miatt mindenképpen megérte megnézni ezt a filmet… de hogy más is így lesz/lenne ezzel, abban nem vagyok 100%-ig biztos.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése