2016. április 22., péntek

Get up, stand up…



„…no time to lose: tonight we’ll break the chains!” – üvöltöttem 1985 tájékán ezt a Trance számot, teli torokból, hallás utáni angolsággal: azaz korántsem szöveghűen, de totál lelkesen. Lázadóan. Bátran. A zárt szobámban, walkmant hallgatva. :-)

 
Szerencse, hogy akkoriban internet híján, amikor a másolt magnókazetták árusítása teljesen normális dolog volt (igazából olyat, hogy „eredeti” magnókazetta, szerintem nem is látott senki…), alkalmam sem nagyon volt megismerni a Trance együttest – csak a napokban döbbentem rá, hogy miféle német(!) (érted, még csak nem is amcsi, vagy angol, hanem német!) „bundesliga” és „discoinferno” kinézetű banda voltak, akiktől akkoriban is kinyílt volna a bicska a zsebemben, pedig _annyira_ azért nem voltam lázadó, hogy bicskával mászkáljak. :-P ;-)

A „Stand up” komédia műfaja se nagyon volt még akkoriban: de már általános iskolás koromban kívülről el tudtam mondani Hofi összes lemezét, karcosra hallgattuk a Humorfesztivál bakelitjeit, a szilveszteri rádiókabaré ismétlését pedig előre bejelöltük a műsorújságban, hogy magnókazettára vehessük azokat, majd gondosan „katalogizáltuk” azokat, évek szerint. Hétfőnként a rádiót hallgatva feszülten figyeltem a „Kettőtől-ötig” kívánságműsort, hogy el-elkaphassak egy-egy ritkaságszámba menő kabaréjelenetet, mint például a klasszikus és etalon „Hófehérke és a hét elgyötört törpe” (Agárdy Gábor, Csala Zsuzsa, Bárdy György, Csákányi László, Kern András) („Bácsalmási művész úr, jelenés!”), vagy a „Kilenc óra előtt” (Agárdy Gábor, Kazal László, Körmendy János, Inke László, Csákányi László) („Ha valamelyikük megkérdezi tőlem, hogy mennyit fut a feleségem százon, két vödör vízzel, azt lecsapom, mint Hansi a makk alsót!”), ami évekig(!!!) csak 7 perc 37 másodpercig volt meg nekem („De hitel az…” – klatty :-((( ), mert nem vettem észre, hogy felvétel közben lejárt a kazetta. Évekig fogalmam sem volt róla, hogy az egész jelenet egyébként 11 perc 52 másodperces…  és hogy egyáltalán: mi a vége?! :-///

Szerettem Markos-Nádast, Maksa Zolit, Nagy Bandót, Sas József lemezeit (Sas-Taps - 1984, TárSASutazás – 1985 – még mielőtt előjönne a „saskabarés” fikázó vinnyogás… :-P ) – és persze Hofi Géza _minden egyes szavát_. :respect:


De Salamon Béla bácsit, Kabos Lászlót, Kazal Lászlót, Kellér Dezsőt, Alfonzót is nagyon szerettem, és tiszteltem.

Mert a nevettetés nagy munka: és a Nagy Nevettetőket hallani-látni mindig csodálatos élmény volt, amit mindig privilégiumnak éreztem.

És tudtam, éreztem, hogy ők is tisztelnek, megtisztelnek engem: az egyszeri hallgatót-nézőt.

Talán valahogy… ez a régivágású, kölcsönös tisztelet, ez a „gentlemen’s agreement” hiányzik manapság az előadóművészekből, stand uposokból.

Persze, nem sírom vissza Buster Keatont (bár az 1927-es „The General” filmje legalábbis zseniális és feledhetetlen… :leborul: ), és nem jajongok afölött, hogy miért nem Harold Lloyd még mindig az etalon (bár az 1923-as „Safety Last!” című filmje elképesztően remek, töménytelen ötlettel és geggel megszórva :respect: ), mert nyilván változnak az idők, és az óra mindig előre halad…


Most is vannak (voltak…) olyanok, akiket szeretek a stand upos fiúk közül: Litkai Gergely, Kőhalmi Zoltán, Hadházi László, Bödőcs Tibor, Badár Sándor, Mogács Dániel – de ugye… jóval többen vannak azok, akiket egyáltalán nem tartok humorosnak. Sőt… :-PPP

És hogy ami miatt most billentyűzetet ragadtam?

Az önálló estjeik – amik (egy kivételével) döbbenetesen nagy csalódások… :-(((

Bödőcs Tibor két önálló estjén döbbentem meg először:  „Az élet értelme és kertészeti tippek”, „Böllérbalett”… Én csípem Bödőcs karakterkifigurázásait, de itt megakadtak az általa hozott (meglehetősen egysíkú…) sablonfigurák-fazonok a torkomon. Túl sok volt. És már nem humoros. :-(((
Ezen pedig megdöbbentem. :-(((

Hadházi László két önálló estje következett ezután: „Méd in Hungeráj” és a „Humorkabaré visszatér 2.”. :-/// Barátaim próbáltak meggyőzni, hogy „de hát Hadházi jó volt!” – de be kell vallanom: szerintem egyáltalán nem. :-/// A „Humorkabarét” konkrétan ki is kapcsoltam. A fene se szenved vele. :-///

Kőhalmi Zoltán önálló estjét szintén kikapcsoltam – mint ahogy Mogács Dánielét is. Ha a fogamat csikorgatom közben, meg fancsali pofákat vágok, akkor… az csak nem szórakozás! Annak meg így mi értelme van…?! :-(((

Ekkor ütött be a ménkő.

Pedig már elhatároztam, hogy többet nem nézek meg egy magyar standupos önálló estet sem, amikor újfent barátaim unszolására megnéztem Kovács András Péter „Ősök és utódok” című önálló estjét – és leestem a székről, annyira tetszett. :eeekkk: :thumbsup:

Annál is inkább, mert mint a fentiekből kitűnik, KAP nem szerepel a kedvenc humoristáim között: és mégis ő vett meg kilóra. :banggg:

Hofi óta nem szórakoztam ilyen jól humorista önálló estjén – ami legalábbis döbbenetes nagy elismerés részemről. :respect:

Nagy lelkesen ugrottam neki KAP másik önálló estjének „Evolúció” – amit menet közben kapcsoltam ki: szintén döbbenten. :-/// Elképesztő, hogy mennyire erőltetett volt, nyögvenyelős, és humortalan. :-(((

Mintha két teljesen más ember készítette volt az „Ősök és utódok”-at, meg az „Evolúciót”. :eeekkk:

Nagy pofára esés volt nekem – de még szerencse is, mert ha netalán az „Evolúcióval” kezdek, el sem jutottam volna az iszonyatosan jó „Ősök és utódok”-hoz…

Nyolc önálló estet néztem meg/próbáltam végignézni öt különböző előadótól: és mindössze egyet találtam bennük, ami tetszett – igaz, az meg felsőfokon.

Ez azért mégis egy csúnya meló, nem? Hogy „átszitál” az ember egy csomó felesleges, hasznavehetetlen percet, abban a reményben, hogy valahol-valamikor majd rábukkan egy aranyrögre. Vagy legalább egy aranypehelyre. :-P

De hogy villantsak a nagyvilág (az USA) stand up-osaira is.

Jeff Dunham: „Arguing with Myself” és „Spark of Insanity” estjeit imádtam, minden ízében. :sör:
Azóta meg nézhetetlennek és értékelhetetlennek találom, bármit is csinál… :-PPP :-((((

Rosie O’Donnell: „A Heartfelt Standup” szerintem unalmas, idegesítő, és humortalan. Nem is bírtam végignézni. :-///

Bill Maher: „Live from D.C.” azért kínlódtam végig, mert érteni akartam: „mi a fenét evett ezen 1,1 millió rekordnéző az HBO-n?!”. De rohadtul nem értettem. Szerintem a leginkább a túlpolitizáltság okán: nekem olyan volt, mint egy választási kampány rendezvénye. :-///

Katt Williams: „Priceless: Afterlife” az első fele (bocs’, nem én mondom: ő mondta így végig!) brutális „nigga-gettóhumor” volt, amin csak ijedten-zavartan pislogtam. „Ez humor valakiknek?! Komolyan?!”. Ám a második fele már számomra is befogadható és értékelhető volt, amit már tudtam élvezni, amin már tudtam nevetni – de az est első felének gyomorbavágó „döbbenete” azért rányomta a bélyegét az örömömre…

Billy Crystal elképesztően fantasztikus önálló estjéről pedig már korábban megemlékeztem egy posztban:

:respect:


Most így végiggondolva, arra jutottam, hogy az lehetne a megoldás, hogyha valaki _csak_ akkor vág bele egy önálló estbe, ha ahhoz van elég „anyaga” is.

Nem elég, ha van pár geg-ötlete, vagy remekül el tud játszani egy részeget, van néhány családi anekdotája, vagy jól be akar szólni egy-egy kiválasztott „ellenségnek”: vallásnak, népcsoportnak, rassznak, szubkultúrának, satöbbi.

És ha összejött elég anyag, nem kellene megelégedni azzal, hogy a haverok, a brancsbeliek, a családtagok azt mondják rá, hogy „de ügyes vagy! nagyon jól sikerült! énszerintem ez minimum tökéletes” – hanem talán kellene egy mélyebb próbamerítés, egy szélesebb kör visszajelzése, mielőtt kiáll valaki a pódiumra.

Nemrég olvastam a Monty Python csoport munkamódszeréről (talán Eric Idle mesélte), hogy amikor valaki hozott egy geget, és elmondta, csak akkor vették be a műsorba, ha _mindannyian_ nevettek rajta. Ha egy valaki nem, akkor már elvetették, mert akkor „nem humoros”.

Azért ez brutális egy „szortírozás”, nem?! Mert mi van, ha valakinek aznap pont fáj a foga? Akkor egy csomó remek geg ment a morcossága miatt a lecsóba…?! :eeekkk:

Ha nem is ennyire keményen, de… azért kellene egy kis kontroll. Legalább mindenkinek a saját fejében legyen egy vészcsengő, ami megszólal, amikor kényszervigyort, túlzott harsány örömöt, vagy éppen pont kínos hallgatást tapasztal előadás közben.

Mert a stand up könnyedsége éppen nem azt jelenti, hogy félvállról lehet venni, és hitvány, összefércelt poénféléket lehet a közönség közé dobálni. Meg kellene próbálni igényesnek lenni itt is a saját „munkával” szemben, és nem elsekélyesedni

„Humorban nem ismerek tréfát.”
Karinthy Frigyes

Illetve, lehet ilyet is csinálni: de talán nem éri meg, azt hiszem.

Mit is mondhatnék még zárásként… Talán annyit:

„Get up, „Stand Up”, no time to lose.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése