2013. szeptember 4., szerda

Á annan veg – Either Way




Egy izlandi „komédia” – azért idézőjelben, mert szerintem az izlandiak ezt nem feltétlenül komédiának szánták, vagy ha igen, akkor egész mást értenek ezen a szón, mint mi. :-)

De félreértés ne essék: ez egy nagyon jópofa, szerethető film – nevezhetjük akár „low budget comedy”-nek. :sör:

A „low budget” úgy tippelem, hogy kb. 500.000 és 1.000.000 között lehetett.

Mármint, magyar forintban értve. :-) :-) :-)

(Ez izlandi koronában kb. 265.000 és 530.000 közötti pénzösszeget jelent. :-) )

Szerintem, én korábban még nem láttam ilyen minimalista költségvetésű filmet: mert mi kellett hozzá?

Három színész, két kalapács, egy talicska, 10 db útjelző karó :-) egy sátor, meg egy rozzant dzsip, utánfutóval. :-)

De! De, de, de!!!

Nem győzöm hangsúlyozni: ettől még egy rendkívül különös hangulatú, végig vigyorgásra (ha nem is hangos röhögésre) késztető film, aminek végén Kedvesemmel egyöntetűen állapítottuk meg – ez egy jó film volt! :thumbsup:

Az 1980-as évek elején, az izlandi nyárban járunk, ahol két útépítő-útjavító munkás dolgozik „csöndes kettesben” a kietlen izlandi pusztaságban: Sveinn Ólafur Gunnarsson alakítja 35 éves Finnbogit (tökre tetszett nekünk ez a név! :-) ), és Hilmar Guðjónsson pedig a huszonéves Alfredet.


A kettejük közötti viszonyt azt teszi különlegessé, hogy Finnbogi együtt él Alfred nővérével, Rannveiggel, és annak előző kapcsolatából/házasságából származó kislányával, Soniával.

Aki még néha-néha, rövid időre felbukkan még körülöttük, az a Þorsteinn Bachmann által megformált Vörubílstjóri (imádom ezeket az izlandi neveket! :sör: :-) ), a teherautósofőr, aki rendszeresen és kéretlenül :-) hagavadallin-nal (valami bitang erős, izlandi, házi készítésű agysejtpusztító :-) ) látja el a hőseinket.
 

Az író-rendező Hafsteinn Gunnar Sigurðsson elég merész vizekre evez, hogy megírt és rendezett egy ilyen „kétszemélyes” kamaradrámát/kamarakomédiát :-) , mert van benne buktató – ám ő nagyon szépen evez a(z izlandi) zátonyok között.

Eleinte azt hittem/éreztem, hogy ez amolyan „sefülesefarka” film lesz, de a végére szépen kikerekítette a történetet!

Sőt, annyira tovább is ment ennél, hogy a végefőcím alatt Kedvesemmel elemzésbe fogtunk, hogy teherautó sofőr Vörubílstjóri, és a két alkalommal (mindkétszer Vörubílstjóri megjelenésével egyidőben) felbukkanó, szótlan asszony, Kona (Valgerður Rúnarsdóttir) nem-e  Freyt és Freyát személyesítették meg…

Szerintem: igen! De a Kedvesemnek az a véleménye, hogy túlkombinálom… :-) :-) :-)

Mindenesetre, nekünk egy remek élmény volt! :thumbsup:
(Arra gondoltam, én is eldolgoznék egy nyarat izlandi útépítő munkásként... :sör: :-) )



És most olvasom – nem kis döbbenettel –, hogy az USA is felfigyelt erre a 2011-es kis izlandi gyöngyszemre, oly annyira, hogy Paul Rudd és Emile Hirsch főszereplésével 2013-ban elkészítették az amerikai remake-jét „Prince Avalanche” címmel. :eeekkk:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése