2013. március 10., vasárnap

Rendition – Kiadatás & Winter’s Bone – A hallgatás törvénye



Két súlyos mondanivalóval terhes, fájdalmas, sebeket ejtő film…

…a Kedvesem egyiket sem bírta végignézni… például…

De számomra nagyon sokatmondó, nagyon emlékezetes élmény marad mindkettő. :respect:


Rendition – Kiadatás


Mondjuk, én nem is gondoltam (pesszimizmus, bizalomhiány, előítélet… :shameonme: :-/ ), hogy az amerikai filmgyártás már „kamerára tűzte” az amerikai kormány „terrorista gyanús” foglyokkal való bánásmódját.

Pedig igen: 2007. New Line Cinema :respect:

Talán van valaki, aki erre vonogatja a vállát: „na, és? guantanamo? hallottam már róla, nem nagy cucc… a terroristákkal _minimum_, hogy így kell bánni! bezzeg a vasember nyolc, az már igen! hogy annak milyen mélyenszántó mondanivalója van 11/10!”.

Persze, van ebben ráció: én se szívesen néznék végig a magyar hadsereg kegyetlenkedéseiről egy 120 perces filmet.

De azért van abban némi értelem (és érzelem), hogy szembenézzen az ember a nemzetének sötét és nem túl „melldagasztóan-zászlólobogtatóan avengereses” pillanataival… Talán.

Igaz, hogy Jake Gyllenhaal és Reese Whitherspoon a főszereplők, de egyáltalán nem az ő színészi játékuk (amit ezzel nem degradálni akarok!) teszi „naggyá” a filmet, hanem az (engem legalábbis) elborzasztó alapszituáció.

Anwar El-Ibrahimi (Omar Metwally) egyiptomi származású, USÁ-ban élő vegyészmérnök éppen haza tart az államokba egy dél-afrikai konferenciáról, amikor az amerikai repülőtéren elfogja a CIA, és rövid kihallgatás után a főnök Corrine Whitman (Meryl Streep) úgy dönt, hogy terrorista gyanússága miatt további – immár „drasztikusabb” vallatásra van szükség.

Amit – mivel az USA egy civilizált ország lenne, vagy mi a szösz… – már nem kívánnak az Egyesült Államok területén „végrehajtani”?/”elvégezni”? (milyen kifejezések már ezek erre a… cselekedetre?!), ezért egy baráti, az emberek kínzásával kapcsolatosan… hm… „sokkal megengedőbb” (milyen kifejezés már ez megint…?!?!) országba szállítják.


A meg nem nevezett, baráti arab országban pedig Abasi Fawal (Yigal Naor) biztonsági/titkosszolgálati főnök közvetlen irányításával kezdetét veszi Anwar kínzása – ahol minden alkalommal „megfigyelőként” jelen van a Jake Gryllenhaal által megformált ügynök is… aki nagyon nem ért egyet ezzel az eljárással.

Odahaza az USÁ-ban közben Anwar állapotos felesége, Reese Whiterspoon kétségbeesetten és magára hagyottan kutat nyomtalanul eltüntetett férje után…


De hogy a „kínzómester” Fawal _emberi oldalát_ is megismerjük, egy párhuzamos szálon fut a lánya, Fatima (Zineb Oukach) története, aki érdekes módon éppen egy olyan fiúval bonyolódik szerelmi viszonyba, aki _tényleg_ egy terrorista sejthez tartozik…


Az, hogy „magasabb elvekre” való hivatkozással mit meg nem lehet tenni egy emberrel – egy elvileg demokratikus állam utasítására/jóváhagyásával –, az valami egészen elborzasztó.

A kínzásnak pedig van egy olyan pontja, amikor az ember már mindent „bevall”, mindent aláír, csak szűnjön meg a fájdalom…

Ennek mi értelme van?! Ezt mivel lehet igazolni, indokolni?! Csak jussunk el oda, ahol a megtört és meggyötört embernek már minden-mindegy, és igazolhatjuk saját prekoncepciónkat és elégedetten hátradőlhetünk: „na, ugye! tudtam! megmondtam!”.

Ez azért számomra valamivel több, mint undorító…

Nem feszítem ezt tovább – elég, ha belül feszít a fájdalomtól sikoltó igazságérzet.

 
A film története elég nyomasztó, ám a végére tartogat még egy plusz csavart is, ami nálam éppen elég ahhoz, hogy elismerően kalapot emeljek bátorsága, és szókimondása előtt. :respect:

Súlyos egy alkotás, érdemes a figyelemre. :sör:


Winter’s Bone – A hallgatás törvénye


Kicsit sok(k) most a jóból – két dráma egymás után…

…de megérte. :sör:

Jennifer Lawrence formálja meg a tizenhét éves Ree-t, aki egyedül neveli tizenkét éves öccsét, és hat éves húgát, valamint felügyeli mentálisan beteg édesanyját.

Ez eleve nem egy irigylésre méltó helyzet…főleg nem Ozarks Mountain Country-ban, a maguknak való hegyi emberek világában, akik saját törvényeik szerint élnek – abból, amiből éppen tudnak.

Láthatóan Ree és kis családja annak köszönheti, hogy még nem fenyegeti őket az éhezés, mert a szomszédok törődnek velük.


Ám ez a „status quo” hirtelen borulni látszik, mivel kiderül, hogy a családot régen elhagyó apa, Jessup, a házat és a hozzá tartozó birtokot adta fedezetnek az óvadékhoz, amikor drogkészítés miatt bíróság elé állították. És félő, hogyha a hamarosan elkövetkező tárgyaláson nem jelenik meg, akkor Ree-ék földönfutóvá válnak.

Ree erre nyakába veszi a környéket, és megpróbál információt szerezni drogfőző apja hollétéről – ám a hegylakók között súlyos törvény a hallgatásé…

Már az ijesztő, ahogy Ree következetesen és szigorúan betartja azt, hogy nem lép be senki házába hívás nélkül, és azonnal megáll, ha valakinek a birtokára lép, és az ott élők valamelyike megjelenik.

Érezhető, hogy a betolakodókkal, hívatlan vendégekkel szemben ezen a környéken nem bánnak kesztyűs kézzel…

Egy valaki van, aki igazán komoly segítségére lehetne apja felkutatásában, ő pedig nem más, mint Jessup testvére, Teardrop, akit John Hawkes formál meg, nagyon hatásosan. :respect:


Ráadásul híre és reputációja is van a környéken, nem is kicsi…

„- I ain't gonna stand here naked when that motherfucker comes in.
- Where is she?
- Don't get all excited, Teardrop.”

Ahogy Ree a hallgatás falába minduntalan beleütközik, egyre inkább úgy tűnik, hogy meglehet, apja már nem él – de ezt a törvény előtt is bizonyítania kell ahhoz, hogy házukat és földjüket ne veszítsék el.

Ami még keményebb dió…

Ree-t hajtja előre a kényszer és a szükség, a kicsiny, hátrányos helyzetű családja fölött érzett felelősség, és önmagával nem törődve megy szembe a hegylakók világának íratlan szabályaival…

Nyomasztó, súlyos film és ijesztő ez a hegyvidéki „belső világ”, ami szinte állam az államban – és ezt a rendőrség is hallgatólagosan elismeri és elfogadja.

A „sorból kiállóval” azonnal képes végezni a saját világát/érdekeit védő többség, és a holtteste szinte biztos, hogy sosem fog előkerülni…


...vagy ha mégis, akkor:

„Even if you find out, you can't ever let me know who killed him. Knowing that would just mean I'd be toes up myself pretty soon.”

Dráma volt ez is, a javából – de számomra mindenképpen megérte a ráfordított időt. :sör:

Még talán annyi: Jennifer Lawrence nekem nem sokat mutatott eddig, mint a számomra értékelhetetlen „The Hunger Games” sztárja – de itt valóban nagyszerű színészi alakítást nyújtott. :respect:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése